//کیفیت و کاربردهای کره گیاهی

کیفیت و کاربردهای کره گیاهی

اگرچه در زمینه میزان تاثیر کره حیوانی بر سلامتی، بین محققان اختلاف است، اما همه روی یک موضوع اجماع دارند و آن هم این‌که چربی اشباع موجود در کره حیوانی، برای سلامتی و به‌خصوص سلامت قلب مضر است و بهتر است که آن را با یک محصول فاقد چربی اشباع جایگزین کرد. کره‌های گیاهی یا مارگارین فاقد چربی اشباع هستند و دو نوع چربی نیمه‌اشباع یا غیراشباع در آن‌ها موجود و غالب است. اما این کره‌ها نیز انواع مختلفی دارند و در مصارف گوناگونی استفاده می‌شوند.

طبیعی‌ست که طعم کره گیاهی نیز در مصارف گوناگون اهمیت زیادی دارد و البته دارا بودن طعم و رایحه خوب، حاصل ظرافت‌های بسیار خاصی در فرآیند تولید است که ممکن است بعضی تولیدکنندگان به این ظرافت‌ها توجه نکنند. از جمله می‌توان به نوع و میزان رنگ طبیعی مورد استفاده در محصول یا طعم‌دهنده‌های طبیعی اشاره کرد که سهم به‌سزایی در طعم نهایی آن دارند.

مصارف حرفه‌ای

در صعنت شیرینی‌پزی، تولید بیسکوییت، کلوچه و موارد دیگر، از نوع خاصی از مارگارین استفاده می‌شود که سفید است و در صورت دارا بودن کیفیت مناسب، باعث به‌وجود آمدن طعم و رایحه دلپذیری در محصول نهایی می‌شود. این نوع مارگارین با استانداردهای خاصی باید تولید شود تا انواع چربی نیمه‌اشباع یا غیراشباع در آن بسیار بیش از چربی‌های اشباع باشد و در فرآیند پخت شیرینی یا بیسکوییت باعث تغییر طعم یا بافت محصول نشود.

مصارف آشپزی

در آشپزی نیز می‌توان از انواع مخصوص مارگارین استفاده کرد که یکی از مصارف پرطرفدار این محصول در دنیا است. در برخی از موارد حتی به مارگارین مقدار چربی حیوانی اضافه می‌شود که البته کار چندان مطلوبی نیست. موارد مذکور درباره چربی نیمه‌اشباع در این نوع نیز باید مراعات شود و همچنین در این نوع کره از طعم‌دهنده‌های طبیعی برای افزایش کیفیت طعم کره گیاهی استفاده می‌شود.

صبحانه

مصرف کره گیاهی همراه نان و استفاده از این محصول در صبحانه می‌تواند کاری دلپذیر باشد. البته اگر ظرافت‌های ویژه در ساخت کره گیاهی استفاده شده باشد. به‌خصوص درباره مصرف‌کننده ایرانی که عادت به استفاده از کره حیوانی در صبحانه دارد، طعم و رنگ این نوع کره گیاهی بسیار مهم‌تر از دو مورد قبل است. این‌که از رنگ طبیعی در ساخت کره گیاهی استفاده شود و طعم‌دهنده‌ها نیز طبیعی باشند. اگر به‌هنگام میل کرد کره گیاهی در صبحانه، احساس شوری غیرعادی کردید، باید بدانید که کره گیاهی شما دارای سدیم بالایی است و این موضوع می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. همچنین، اگر کره بسیار سفت باشد، نشان از وجود چربی اشباع زیاد در آن دارد که این موضوع هم اصلا مطلوب نیست.

2019-09-09T12:26:52+04:30 بدون ديدگاه